What's in a name
De naam moet passen bij wie je bent of wilt zijn. En wie je bent of wilt zijn kan met de tijd veranderen. Je groeit, fuseert, scheidt, gaat iets anders verkopen, breekt internationaal door of het blijkt dat mensen je aanzien voor een fitnessclub in plaats van een creatief bureau voor merkstrategie, -identiteit en -activatie (true story)
Praktisch gezien moet een naam ook nog aan wat voorwaarden voldoen. Je wilt onthouden worden, e-mails moeten goed aankomen en er mag geen verwarring ontstaan over wie je bent als je de telefoon opneemt. De KVK zegt ook dat je eerlijk moet zijn: doe je niet groter voor dan je bent en noem jezelf geen accountant of dierenarts als je daar niet voor geleerd hebt.
Tot 2006 noemde Das Buro zichzelf Scale to Fit. Maar de naam was beperkend en verwarrend soms. De schrijfwijze onhandig. E-mailadressen werden altijd verkeerd gespeld en het concept erachter was lastig uit te leggen. Het klonk te pretentieus ook (‘Don’t think about what your client would like to see, think about what you want to tell’). De naam fitte niet meer bij de scale van het bedrijf.
’Scale to Fit, hebbie een sportschool ofsow…?’
Dat er wat nieuws op de visitekaartjes moest komen werd bevestigd tijdens een legendarische After Work Party in de Baja Beach Club, zo’n vijftien jaar geleden. Bij binnenkomst vroeg de gastvrouw aan Hans: ’Scale to Fit, hebbie een sportschool ofsow…?’ Er werd geproost. Nog net nuchter werd besloten: Scale to Fit heeft een nieuwe naam nodig. En snel.
Ruud de Wild voerde de druk nog wat op en hakte de knoop definitief door in het dankwoord van zijn net uitgekomen boek Every Poet Is A Thief: ‘[…] Hans de Ruiter en Dennis van der Meule, die hun ontwerpstudio Scale to Fit ooit wilden omdopen in Das Buro. Door hun eigenwijze artwork durf ik dit boek prachtig te noemen.’ Jij ook bedankt Ruud.
Voor ons zegt de naam Das Buro alles. Niks meer en niks minder. Het is wie we zijn, hét bureau. De naam heeft een harde klank maar bestaat uit vriendelijke ronde letters. Die balans proberen we ook in onze toon, werkwijze en creativiteit altijd op te zoeken. De naam helpt, of dwingt, ons hier altijd bewust van te zijn. Duidelijk, krachtig, met een scherp randje soms, maar altijd uit een goed hart met de beste intenties en plezier.
Project insights
-
Finishing Ritsons Mini MBA in Brand Management
De uitkomst van een mooi en intensief re-brandingstraject.
-
Internal Branding project for Luxor
Internal branding. It’s the start of every well-constructed brand positioning plan.
-
Elsa is onze nieuwe projectmanager!
Das Buro groeit. Meer werk, meer creativiteit en meer mensen. Welkom Elsa!
-
Das Buro x Adnight | Het Speelkwartier
We’re thrilled to announce Das Buro’s participation in Adnight Amsterdam together with our friends at OneSize Amsterdam.
-
Welcome to our new Brand Strategist
We are thrilled to have Valerie as a great addition to our growing team!
-
Say hello to our new project manager
We're happy to have this project manager joining the forces! Meet our Petra.
-
Meet our new designer Jasper
We got some proper reinforcement in our design team.
-
This is our junior creative Caroline
We are excited to have this creative allrounder on board.
-
Mondriaan Biennale
Our work got represented at the 59th edition of the Biennale in Venice.
-
KETEL 1 Hard Lemonade festival campaign
After a long time without any festivals, everyone felt the same: ''This summer we're not going to hold back!'' What a wonderful summer we had!
-
Our new interns Thijs and Veerle
We are happy to announce that two new interns are joining the Das Buro team!
-
Frank is our new designer
We are very happy to have a new designer joining the Das Buro team!
-
Enterprise campaign
We can announce that we just started a long-term collaboration with the world's largest car rental company: Enterprise!
-
Tot strax
De theaters mogen binnenkort eindelijk weer open! Voor Luxor bedachten we daarom de merkcampagne 'Tot Strax'.
-
Big Bingo Show
Boom Boom Pow!! Soms is het er gewoon tijd voor, BINGO!
-
Amsterdamse Poort
Om transitie van de Amsterdamse Poort te communiceren was een duidelijke stijl nodig.
-
Whatever Comes
Terug naar de muziek. Waar het allemaal begon. Das Buro werkt samen met Dinand aan een mooi verhaal.
-
KETEL 1 Zomercampagne
Winkels dicht, horeca dicht, clubs dicht. Toch introduceerden we met KETEL 1 een nieuwe mixdrank.
-
Designpanel beoordeelt Meervaart case
Het designpanel MarketingTribune beoordeelde deze week ons werk voor Meervaart Amsterdam.
-
Pascal is our new designer
We started the year off right with a new designer on our team.
-
Our new senior designer
Hannah van der Mijle joins the Das Buro team!
-
Re-brand the Mondriaan Fund
Mondriaan Fund is the financier and driving force behind the visual arts and heritage sector in the Netherlands.
-
Rebranding RadioCorp
RadioCorp vroeg ons te helpen met het doorontwikkelen van de visuele identiteit.
-
Carole is 5 jaar in dienst
Carole werkt 5 jaar bij Das Buro. En niks houdt ons tegen. We vieren het toch!
-
Operadagen Rotterdam wordt O.
Na 15 jaar verdwijnt 'Operadagen Rotterdam' en gaat het festival verder onder een nieuwe naam: O.
-
New client: Working for Rivas
Das Buro is de komende maanden verantwoordelijk voor de corona campagnes van de Rivas Zorggroep.
-
Less talk, more rock
Interview voor BNO met onze creative director Dennis van der Meule.
-
Nieuwe senior designer!
Senior designer Hanneke Minten is in the house!
-
Ik wil fietsen door de regen
Thuiswerken heeft zo z'n voordelen maar is wel minder awesome.
-
Strijbos & van Rijswijk identiteit
We gaan het het werk en de ambities van Strijbos & van Rijswijk kracht bij te zetten door hun werk, composities en projecten op een verhalende manier te tonen.
-
Spontane Buurt Bingo
Samen met onze vrienden van Big Creative organiseerden we een spectaculaire Buurt Bingo in Amsterdam!
-
Lot 5 jaar bij Das Buro
Boom Boom Pow! Lot, een van onze graphic designers, vijf jaar bij Das Buro. Een bijzonder moment!
-
Nieuwe stagiaire gestart
Valentina Calvar is deze week gestart met haar designstage bij Das Buro.
-
Winnaar internationale Red Dot Award
Onze poster serie voor het internationale Koorbiënnale festival is bekroond met een Red Dot Award!
-
VTTI – Full of Energy
We werken aan een nieuwe merkstrategie, merkpositionering en merkidentiteit voor VTTI.