Branding Agency
Branding Agency
by Das Buro
Waarom samenwerken met een branding agency?
Een sterk merk is meer waard en helpt de consument keuzes te maken in het overschot aan aanbieders en communicatieprikkels. Daarnaast trekken sterke merken de juiste werknemers en partners aan. Die vervolgens weer helpen je merk verder te laden. Een branding bureau helpt om alle ervaringen en interacties die consumenten of stakeholders hebben met een merk, zowel intern als extern, zo optimaal mogelijk te laten aansluiten bij het opgestelde merk DNA. Dat allemaal om de gewenste merkbekendheid en het gewenste merk imago te realiseren en organisaties zich daarmee sterker te laten onderscheiden van de concurrentie. Een branding agency helpt je om deze zaken gestructureerd, theoretisch onderbouwd en met specialistische ervaring te integreren binnen de organisatie.
Interessant. Maar hoe pakken branding agency's dat aan?
Branding is een leuk en interessant traject. Het is veelomvattend en altijd in beweging. Je kunt er de hele dag mee bezig zijn. Het is eigenlijk nooit helemaal af, maar toch geeft het veel voldoening omdat je door structurele merkmeting precies ziet wat wel en niet werkt. Begin bij de basis:
Onderzoek
Ieder project start met een goed onderzoek. Verken je terrein en omkader je speelveld. Wat weet je van je geschiedenis, van de oprichters? Wie zijn je concurrenten en hoe zien je doelgroepen eruit? Spreek met werknemers en krijg een gevoel bij de bedrijfscultuur. Dat kan met een kwalitatief en kwantitatief onderzoek maar het kan ook kleiner. Bel eens een klant, of praat eens met wat werknemers. Zo maak je een lijst met merkassociaties (positief en negatief) en kun je aan de slag om die te verbeteren.
Strategie
Met alle verzamelde info maken je een plan. Schrijf een heldere visie en missie. Probeer je dromen en bedoelingen hierin duidelijk te verwerken. Bepaal je merkpositionering. A.k.a.: het gewenste merkimago. Dat zit in de hoofden van je doelgroep. Welke drie of vier dingen wil je dat mensen onthouden als ze je (merk)naam horen? Dat is je merk DNA. En hoe zorg je dat ze je zien? Ontwikkel duidelijke ‘codes’ of Distinctive Brand assets’ om je te onderscheiden van de alternatieven. Logo, kleur, een zin of zelfs een geur. Dit wordt je basis. Voeg je meetbare doelstellingen toe en klaar is je brand plan.
Tactiek
Hier gebeurt het. De loopgraven van brand building. In de laatste fase voer je jouw strategische plannen uit. Merk campagnes, lange termijn, om je merk bekender te maken én je imago te laden. Product campagnes, korte termijn, om je producten en diensten te verkopen. Via socials, video’s, evenementen, enz. Indoor en outdoor. Online en offline. Extern en niet te vergeten intern. In je bedrijf iedereen op 1 lijn krijgen, je merk DNA laten leven, is misschien wel het belangrijkste onderdeel. Als je dat allemaal gedaan hebt ga je de resultaten meten en evalueren. En dan, begin je weer van voor af aan.
Schrijf een plan voor jouw merk
Das Buro jouw Branding Agency?
Das Buro is een creatief branding bureau met strategen, designers en marketeers. Overlap tussen deze disciplines is cruciaal zodat alles aansluit en er niets van het verhaal verloren gaat. De kracht van ons branding agency ligt in het feit dat we organisaties op het gebied van merkstrategie kunnen adviseren en tegelijkertijd de mensen in de organisatie kunnen meenemen in een tot de verbeelding sprekend traject. Omdat we in vorm en uitvoering denken. En dat werkt aanstekelijk. Voor iedereen. Meer weten? Bel 010-4760123.
Branding
projects
-
Moove
Positionering, visuele identiteit -
Mondriaan Fonds
Positionering, visuele identiteit, merkcommunicatie